T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
İSTANBUL / BAĞCILAR - Üsküp İlkokulu

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ İLKOKUL

Nis

Nisan ayı etkinliklerimizde öğrencilerimize şiir mısraları ezberletildi.

Mrt

8.1. Tüm sınıflarda "Anlamını Bul" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 8.2. Tüm sınıflarda "Kelime Türetme" etkinliği yapılır. (bk. Ek 5) 8.3. Tüm sınıflarda "Kare Bulmaca" etkinliği yapılır. 8.4. Pazen tahta kartı, figürlerle ve manyetik tahta kartı ile anlatım.  ETKİNLİKLERİ YAPILDI

Şbt

Dilimizin zenginlikleri projesi kapsamında şubat ayı etkinliği olarak tüm sınıflarda ''Anlat Bakalım'' etkinliği yapıldı.Drama ile atasözü ve deyimler anlatıldı ve resimlendi.Ortaya çıkan ürünler sergilendi.

Ara

Dilimizin Zenginliği Projesi Sözlük Tasarımı

Dilimizin Zenginliği projesi, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini öğrencilere ve halka tanıtmayı amaçlayan bir projedir. Bu projenin kapsamında sözlük tasarımı da önemli bir yer tutmaktadır. Sözlük tasarımı, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini öğrencilere ve halka en iyi şekilde yansıtacak şekilde yapılmalıdır.

Bu doğrultuda sözlük tasarımında yapılabilecek bazı çalışmalar şunlardır:

  • Sözlük içeriği: Sözlük içeriği, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtacak şekilde oluşturulmalıdır. Bu kapsamda, Türkçenin tüm lehçelerinde ve dönemlerinde kullanılmış olan kelimeler ve anlamları sözlükte yer almalıdır. Ayrıca, Türkçenin farklı alanlardaki zenginliği de sözlükte yansıtılmalıdır. Örneğin, Türkçenin bitki, hayvan, yer adları, atasözleri ve deyimler gibi alanlarda zengin bir söz varlığı bulunmaktadır. Bu alanlara ilişkin kelimeler ve anlamları da sözlükte yer almalıdır.

  • Sözlük formatı: Sözlük formatı, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini en iyi şekilde yansıtacak şekilde tasarlanmalıdır. Bu kapsamda, sözlükte kullanılan yazı tipi, boyutu ve düzeni göz önünde bulundurulmalıdır. Sözlükte kullanılan resimler ve grafikler de sözlük içeriğinin daha anlaşılır ve ilgi çekici hale gelmesine yardımcı olabilir.

  • Sözlük kullanımı: Sözlük kullanımı, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini öğrenciler ve halka tanıtmak için önemli bir araçtır. Bu kapsamda, sözlüğün kullanımının kolay ve anlaşılır olması gerekmektedir. Sözlükte kullanılan terimlerin ve açıklamaların açık ve anlaşılır olması önemlidir. Ayrıca, sözlükte yer alan örneklerin de Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini yansıtacak şekilde seçilmesi gerekmektedir.

Sözlük tasarımında yapılacak çalışmalar, Türkçenin zenginliğini ve çeşitliliğini öğrencilere ve halka en iyi şekilde yansıtmaya yardımcı olacaktır. Bu çalışmalar, projenin hedeflerine ulaşmasına önemli bir katkı sağlayacaktır.

Sözlük tasarımında yapılabilecek bazı spesifik çalışmalar şunlardır:

  • Kelimelerin kökenlerine yer verilebilir. Bu, kelimelerin anlamlarını daha iyi anlamamıza yardımcı olacaktır.
  • Kelimelerin kullanım alanlarına yer verilebilir. Bu, kelimelerin nasıl kullanılacağını daha iyi anlamamıza yardımcı olacaktır.
  • Kelimelerin eş anlamlı, zıt anlamlı ve yakın anlamlı kelimelerine yer verilebilir. Bu, kelime dağarcığımızı geliştirmemize yardımcı olacaktır.
  • Kelimelerin örnek cümlelere yer verilebilir. Bu, kelimelerin nasıl kullanılacağını daha iyi anlamamıza yardımcı olacaktır.
  • Kelimelerin resimlerine veya grafiklerine yer verilebilir. Bu, kelimeleri daha iyi anlamamıza yardımcı olacaktır.

Sözlük tasarımında yapılacak çalışmalar, öğrencilerin ve halkın Türkçeyi daha iyi anlamalarına ve kullanmalarına yardımcı olacaktır.

TEŞEKKÜRLER ÖĞRETMENİM 

Ara

DEDE KORKUT HİKAYELERİ İLE YAPILACAK ETKİNLİKLERİMİZ

İlkokul  Etkinlik Uygulama Rehberi

• Anlamını Bul

 

Oyun için hazırlanmış kelimeler içi görünmeyen bir torba içine alınır. Her

takımdaki birinci, ikinci, üçüncü ve dördüncü¨ oyuncular birbirlerine karşı

yarışacaklardır. İlk takımın ilk oyuncusu torbadan bir kelime seçer, seçtiği

kelimeyi diğer oyunculara göstermez. Kelimeyi, eğer varsa altında küçük

puntolarla parantez içinde yazılı kelimeleri kullanmadan, imalar ile dolaylı

yoldan anlatarak kendisinden sonra gelen takım arkadaşının bulmasını

sağlamaya çalışır. Eğer ikinci oyuncu anlatılan kelimeyi bilirse takım bir puan

alır. Sırasıyla diğer takımların birinci ve ikinci oyuncuları da yarışır. Tüm

takımların ilk turu tamamlanınca, bu kez ikinci oyuncular torbadan birer kelime

çekerek üçüncü sıradaki takım arkadaşlarına anlatmaya çalışırlar ve oyun bu

şekilde sürer. Oyunda kullanılacak kelimelerin proje kapsamında öğrenilenler

arasından okulda öğretmen veya öğrencilerin, evde de ebeveyn ya da

çocukların hazırlaması birçok kazanımla oynanmasını sağlayacaktır.

•Hatırlatmaca

Belirlenen kelimelerle başka kelimeleri çağrıştırmayı hedefleyen bir aktivitedir.

Numaralandırılmış kelime gruplarının anımsattığı yeni sözcük bulmacadaki ilgili

boşluğa yazılmalıdır. Öğrencilere alıştırmanın nasıl uygulandığı ayrıntılı olarak

açıklanmalıdır. Hazırlanan örnek bulmaca sınıfta öğrencilerle birlikte

çözülmelidir.

•Hikaye Yazma

Dede Korkut hikayelerinden hareketle yeni bir hikaye yazma.

Dede Korkut Hikayelerine ulaşmak için TIKLAYINIZ

Ara

PROJE KAPSAMINDA

1.Ünlü şairlerin şiirleri okutuldu.

2.Şiirlerin içinden bilinmeyen kelimelerle afiş oluşturularak ,komisyon kararıyla birinci seçilen afiş ilçeye gönderildi.

3.Anahtar kelimelerle hikaye oluşturup ,sınıfta anlattılar.

ÜNLÜ ŞAİRLERİN ŞİİRLERİNE ULAŞMAK İÇİN TIKLAYINIZ.

Ara

DİLİMİZİN ZENGİNLİKLERİ PROJESİ 

1.       Proje kapsamında okul yürütme komisyonu oluşturuldu.

2.       Pano çalışmaları yapıldı.

3.       Bilen oturur etkinliği yapıldı.

Bilen Oturur Etkinliği

   Bu oyun yeni öğrenilen kelimelerin kavratılmasında etkin olarak kullanılabilir.

Öğretmen, yeni öğrenilen kelimeleri ve bu kelimelerin eş anlamlılarını tahtaya

yazmalıdır. Sınıftaki bütün öğrencileri ayağa kaldırmalı ve tahtadaki kelimelerin

eş anlamlısını sırayla öğrencilere sormalıdır. Doğru yanıtı veren ayaktaki öğrenci

yerine oturur. Tahtadaki bütün kelimelerin eş anlamlıları bulunana kadar

etkinlik devam eder.

Ara

Milli Eğitim Bakanımız Sayın Yusuf Tekin tarafından başlatılan; Dilimizin Zenginlikleri Projesi; okullarda yapılacak söz varlığını zenginleştirme çalışmaları ile öğrencilerin dilimizin zenginliklerini tanımasını, kültür taşıyıcısı olan sözcüklerimizle buluşmasını, buna bağlı olarak da dili iyi kullanmasını ve düşünce dünyasını geliştirmesini amaçlamaktadır.

Bu sayede öğrencilerimiz dilimizin seçkin ve özgün eserlerini tanıyacak, eserlerimizde geçen sözcüklerin derinliklerini (çeşitli anlamlarını) öğrenecek; milletimizin kültürünü, birikimini, düşünce dünyasını ve hayat tarzını söz varlığımızın içinde yeniden keşfedecektir.

DAHA FAZLA BİLGİ İÇİN TIKLAYINIZ